Blog

TRIBOO HJÆLPER MED BÆREDYGTIGHED OG CO2-REDUKTION VED REDESIGN AF CIRKULÆRT HOVEDKONTOR MOVARES

Movares er en førende ingeniørvirksomhed med hovedkvarter i Utrecht. Det er en pioner, når det gælder bæredygtig drift, og var den første virksomhed i Holland, der modtog Zero Waste Certificate. I begyndelsen af 2022 bad Movares TRIBOO om at tilpasse deres kontor med 550 arbejdsstationer fordelt på fem etager til et hybrid arbejdsmiljø.

Aimee Baars er designeren og har været personligt motiveret til at leve bæredygtigt siden barndommen. Længe før genbrug og genanvendelse af møbler blev en trend, gennemsøgte hun genbrugsbutikker på jagt efter skjulte skatte, som hun genbrugte i sit eget boligmiljø. Mange medarbejdere i Movares har også denne indstilling til livet. Så den mest bæredygtige indretning var en selvfølge, som blev efterstræbt aktivt i alle aspekter af kontoret.

En af grundpillerne i indretningen er bæredygtighed i ordets bredeste forstand, og for Movares er det vigtigt, at de bæredygtige ambitioner i projekter og opgaver (eksternt) også udbredes internt. Indretningen, der er synlig hver dag for medarbejdere og kunder, er en vigtig del af dette. Dit kontor giver et førstehåndsindtryk. Målet var derfor at få så meget af interiøret som muligt produceret bæredygtigt, ikke kun med hensyn til materialer, men også med hensyn til fremstillingsprocessen. Det fungerede godt med støtte fra TRIBOO.

Designprocessen startede med en opgørelse over ønskelige arbejdspladser i forbindelse med den nye måde at arbejde på efter corona; hvordan ser den fremtidige arbejdsdag ud for en Movares-medarbejder? Er det fleksible arbejdsstationer, eller sidder han/hun det samme sted hver dag? Hvilken type møde/møderum har I brug for? Hvordan differentierer vi mellem forskellige rum? I sidste ende førte dette til et zonekort med zoner travlhed-støj-hvile. Travle områder er de mødeområder, hvor der er mest støj, og stille områder er de rolige zoner, hvor folk kan arbejde i stilhed. Der måtte ikke være for mange strukturelle ændringer på kontoret, såsom at flytte vægge og udskifte tæpper. For Aimee betød det, at hun skulle bygge videre på det eksisterende og tilpasse sit valg af farver og materialer derefter.

Det har været en intensiv, men lærerig proces at nå dertil, hvor vi er i dag med indretningen, siger Aimee. Selvom hun primært var med som designer, havde hun i sidste ende en stor rolle i processen og udførelsen sammen med facility management. Alle møblerne blev gennemtænkt og designet i detaljer, f.eks. de bløde siddeelementer, som man kan bygge i forskellige konfigurationer, og de 1,20 m brede stativer med hjul, som kan placeres modulært i hele kontorbygningen. Det gør det muligt at tilpasse interiøret i de kommende år afhængigt af skiftende arbejdsstile og -former.

Anvendte cirkulære produkter:

- 250 eksisterende skillevægge hæves, forsynes med akustisk materiale og ompolstres.

I redesignet blev der gjort brug af eksisterende duoborde. I de nye omgivelser blev der tilføjet lydisolerings- og absorptionselementer til de eksisterende skillevægge, og de fik et nyt udseende. Skærmene blev hævet og fortykket med holdbart akustisk isoleringsmateriale og derefter ompolstret med et betræk omkring dem. Stoffet er baseret på naturlige fibre.

- 18 modulære sofakonfigurationer

I det nye layout blev der udtænkt forskellige arbejds- og konsultationsformer. På de forskellige etager er der indrettet 3- og 4-personers modulopbyggede bænke. Hvis behovene ændrer sig med tiden, kan bænkene nemt sættes sammen på en anden måde.

- 24 Mobile Stand-elementer lavet af #GREENGRIDZ

I Coffee Break Outs blev der leveret standelementer på hjul, der brugte 60% mindre materiale end traditionelle stande lavet af solide paneler.

- 28 konferenceborde fremstillet af eksisterende Vitra-understel kombineret med cirkulære #GREENGRIDZ-bordplader.

Eksisterende baser blev renoveret og forbundet til det cirkulære #greengridz-bord, hvilket skabte endnu et helt "nyt" bord.

- 150 arme til anden livstidsmonitor

Hvorfor nye, når der er lagre fulde af brugbare monitorarme til rådighed?

- 126 akustiske vægelementer

Et behageligt og rart arbejdsmiljø omfatter også en afbalanceret akustik. Vægfyldende akustikpaneler er blevet installeret for at forbedre den akustiske kvalitet i visse områder.

- 66 akustiske hængende paneler

I de åbne kontorlandskaber blev der flere steder brugt akustiske hængepaneler af genanvendt PET-filt for at skabe en følelse af adskillelse.

- 775 bæredygtige og ergonomiske kontorstole inklusive 10-årig vedligeholdelseskontrakt

Baseret på forskellige ønsker, krav og ambitioner om bæredygtighed blev der valgt en kontorstol fra Interstuhl. I 10 år udfører TRIBOO en MOT for at forlænge levetiden og sikre behagelig brug.